6 sposobów na walkę z chrapaniem

Opublikowano: 2018-04-22
Sposoby na chrapanie według specjalistów Kliniki Vesuna.
Oprócz uciążliwych i nieprzespanych nocy, chrapania może być również groźne dla osoby, cierpiącej na tę przypadłość. W trosce o zdrowy sen oraz zminimalizowanie ryzyka bezdechu sennego najlepiej uporać się z nim jak najszybciej. Poniżej przedstawiamy metody, który pomogą w walce z tą przypadłością.

Według danych amerykańskiego Statistic Brain Research Institute problemy z chrapaniem ma 40% osób po 40 roku. Z czego wynika? Do przyczyn należą m.in. niepoprawna budowa przegrody nosowej, problemy z nadwagą, alergie, używki czy przyjmowanie określonych grup leków. Jednocześnie według badań prawie ⅓ osób, cierpiących na tę przypadłość doświadcza również bezdechu sennego. Nieleczony może prowadzić do problemów z nadciśnieniem, chorób serca, udarów, cukrzycy typu 2, a nawet depresji. Jak skutecznie sobie z nim radzić?

1. Zmiana pozycji

Skuteczną walkę z chrapaniem najlepiej rozpocząć od najprostszych metod. Jednym z przyzwyczajeń, dostrzeganych u osób chrapiących, jest spanie na plecach, które może pogłębiać ten problem. Czasami niewielka zmiana nawyków jest w stanie skutecznie poradzić sobie z tym problemem. Najlepszą pozycją w tym wypadku jest spanie na boku w pozycji embrionalnej. Jakość snu poprawi też odpowiednio dobrany materac, który zrekompensuje nam konieczność rezygnacji z dotychczasowych zwyczajów oraz płaska poduszka, najlepiej taka, która dostosowuje się do kształtu głowy, zapobiegająca zwężaniu dróg oddechowych.

2. Odpowiednie przygotowanie do snu

Oprócz odpowiedniej pozycji na jakość naszego snu duży wpływ mają też warunki, w jakich spędzamy noc. Warto zadbać o optymalną temperaturę oraz wilgotność, panującą w sypialni. Wszystko zależy od naszych preferencji i przyzwyczajeń, ale dbajmy o to, by nie była za wysoka, ponieważ sen w przegrzanym pomieszczeniu utrudnia efektywny odpoczynek. Optymalna temperatura w sypialni powinna wynosić 15-19 stopni, a wilgotność powinna mieścić się w przedziale 40-60%. Nie zapominajmy również o regularnym wietrzeniu pokoju, w którym śpimy oraz usuwaniu z sypialni alergenów, które mogą utrudniać oddychanie i zaburzać sen.

3. Zmiana nawyków żywieniowych

Według ekspertów otyłość to  jedna z najczęstszych przyczyn chrapania. Osoby z nadwagą często cierpią w nocy na duszności, ponadto przyrost tkanki tłuszczowej na szyi powoduje ucisk na drogi oddechowe, co wpływa na nasilanie odgłosów chrapania. Zdrowe odżywianie i ruch mogą więc pozytywnie wpłynąć na pozbycie się problemów z chrapaniem i unormowanie snu. Do diety warto wprowadzić również produkty, ułatwiające oddychanie. Należą do nich m.in. migdały,  wzmacniające tkanki krtani czy oliwa z oliwek, oczyszczająca i rozluźniająca drogi oddechowe.

4. Rezygnacja z używek

W walce z chrapaniem z pewnością pomoże też rezygnacja lub przynajmniej ograniczenie używek. Dotyczy to przede wszystkim papierosów - nikotyna podrażnia bowiem gardło i powoduje obrzęk śluzówki, utrudniając przepływ powietrza. Chrapanie może powodować też zażywanie leków nasennych i uspokajających. Minimum dwie godziny przed snem powinniśmy odstawić również alkohol, który wpływa na wiotczenie mięśni gardła i języka.

5. Nowatorskie metody

Osoby walczące z chrapaniem mogą skorzystać również z zabiegów, pozwalającym zlikwidować ten problem raz na zawsze. Jedną z nowatorskich metod jest laserowe leczenie chrapania. Zabieg polega na podgrzewaniu języczka, łuków podniebiennych, podniebienia miękkiego oraz bocznych części języka, czyli struktur odpowiedzialnych za chrapanie. Uzyskana temperatura powoduje obkurczanie i stymuluje namnażania włókien kolagenowych, dzięki czemu uzyskujemy sztywność i sprężystość naświetlanych obszarów. Zapobiega to ich zapadaniu podczas snu.

Zazwyczaj wykonuje się serię 3 zabiegów,  kolejno po 15 i 45 dniach od pierwszego naświetlania.  Co istotne dla pacjentów zabieg nie wymaga znieczulenia, a pacjent może powrócić do codziennych aktywności zaraz po jego zakończeniu - tłumaczy lek. Agnieszka Drożniak-Konstanty z Kliniki Vesuna.

6. Pomoc chirurgiczna

Przed podjęciem decyzji o laserowym leczeniu chrapania konieczna jest konsultacja lekarska. Chrapanie może być spowodowane przerośniętymi migdałkami, chorobą zatok czy skrzywioną przegrodą nosową - przypadłości te może stwierdzić specjalista podczas badania laryngologicznego.  W takich przypadkach może być konieczna interwencja chirurgiczna. Z kolei stadia snu, wzorzec oddychania (bezdechy), pozom tlenu we krwi, czynność serca oraz reakcje fizjologiczne organizmu na bezdechy pozwali ocenić polisomnografia, czyli badanie rejestrujące czynności organizmu w trakcie snu - dodaje lek. Drożniak-Konstanty.

ip

fot. Klinika Vesuna




Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat
COUNT:30