W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

Black Friday i Cyber Monday

Opublikowano: 2017-11-27
Black Friday i Cyber Monday – jak zrobić zakupy z głową i upolować najlepsze okazje?
Większości z nas listopad kojarzy z kiepską pogodą, dniem Wszystkich Świętych i Andrzejkami. Jednak tym miesiącu obchodzimy także ulubione święta wszystkich miłośników zakupów i „łowców okazji”.

Mowa oczywiście o Black Friday i Cyber Monday. W te dwa niezwykłe dni większość sklepów organizuje wyprzedaże i kusi nas niezwykłymi promocjami! Okazuje się, że podczas Black Friday i Cyber Monday możemy liczyć na promocje sięgające nawet -80%. Jednak w ferworze promocji bardzo łatwo wpaść w szał i dokonać niewłaściwych wyborów. Podpowiadamy jak z głową zaplanować zakupy, tak aby skorzystać z tych dwóch niezwykłych dni i nie zbankrutować.

Black Friday i Cyber Monday – zakupowa tradycja rodem z USA
Według amerykańskiej tradycji „Czarny Piątek” to dzień bezpośrednio po Święcie Dziękczynienia, które obchodzone jest zawsze w czwarty czwartek listopada. „Black Friday” w tym roku wypada 24 listopada i jak zawsze jest oficjalnym rozpoczęciem sezonu świątecznych zakupów. Skąd wzięła się tradycja „Czarnego Piątku”? Istnieje co najmniej kilka teorii dotyczących powstania tego „wyprzedażowego święta”. Jedna z nich dowodzi, że nazwa „Black Friday” nie była związana z zakupami, natomiast z falą urlopów na żądanie i zwolnień lekarskich, na które amerykańscy pracownicy udawali się zaraz po Święcie Dziękczynienia w celu wygospodarowania długiego weekendu. Inne teorie doszukują się pochodzenia nazwy od natężonego ruchu drogowego w okolicy sklepów, które tworzyły się w okresie przedświątecznym. Kierowcy autobusów mieli używać tego sformułowania, aby opisać problemy związane ze swobodnym poruszaniem się w okolicach centrów handlowych. Niemniej jednak sama tradycja ostatecznie powstała z inicjatywy specjalistów od promocji i marketingu. Postanowili oni stworzyć dzień, w którym mogą spodziewać się zwiększonego zainteresowania towarem, a tym samym szybkiego przypływu gotówki.

Podobnym, choć nieco innym świętem jest wykreowany w 2005 roku „Cyber Monday”, który obchodzimy w pierwszy poniedziałek po Święcie Dziękczynienia, czyli tylko 2 dni po „Czarnym Piątku”. Te dwa święta różni to, że „Black Friday” dotyczy przede wszystkim sklepów stacjonarnych, natomiast „Cyber Monday” internetowych. W praktyce jednak oznacza to zazwyczaj 3 dni wyprzedaży, gdyż niejednokrotnie sklepy internetowe przygotowują akcje rabatowe już w piątek. W USA te dni to prawdziwy szał zakupów! Rozmaite towary można nabyć nawet o 80% czy 90% taniej, dlatego pod sklepami ustawiają się długie kolejki jeszcze przed otwarciem.

Wydawać by się mogło, że „Czarny Piątek” od zawsze był w USA najbardziej intensywnym dniem przedświątecznych zakupów, jednak okazuje się, że wcale niekoniecznie. Do 2001 roku tytuł ten przysługiwał dniu przed Bożym Narodzeniem. Oznaczało to, że wiele osób zostawiało zakup prezentów na ostatnią chwilę. Wiemy jednak, że takie zakupy są zazwyczaj pochopne i stresujące. Warto więc pomyśleć o świątecznych podarkach nieco wcześniej i skorzystać z promocji, które przygotowują dla nas handlowcy pod koniec listopada.

Wyprzedaże w Polsce – sklepy same pytają, na co klienci chcieliby otrzymać zniżkę!
Tradycja „Black Friday” i „Cyber Monday” od kilku lat cieszy się ogromną popularnością także w Polsce. Z tej okazji wiele sklepów internetowych i stacjonarnych oferuje swoim klientom wyjątkowe promocje i rabaty. Zazwyczaj już na kilka dni przed wyprzedażą informują one swoich klientów, że mogą spodziewać się obniżek. Warto zaglądać na strony internetowe czy fanpage interesujących nas marek, gdyż w ten sposób możemy pierwsi dowiedzieć się co będzie przecenione. Coraz częściej marki także pytają swoich klientów o to, jakich promocji oczekują. W taką akcję zaangażowała się m.in. firma Leifheit, której produkty można nabyć za pośrednictwem sklepu internetowego.  Ten producent AGD postanowił urządzić głosowanie na Facebooku dotyczące produktów, które mają zostać przecenione z okazji Black Friday i Cyber Monday. Głosując w „wyprzedażowym plebiscycie” każdy klient może mieć realny wpływ na przebieg promocji i skłonić producenta do przygotowania interesujących go obniżek.

Jak przygotować się do Black Friday i Cyber Monday?
W ferworze emocji i przedświątecznych ofert łatwo wpaść w wir zakupów. Największą pułapką jest kupowanie rzeczy kompletnie nam niepotrzebnych, tylko dlatego, że mają atrakcyjną cenę. Najczęściej dotyczy to drobiazgów, które w trakcie wyprzedaży możemy nabyć nawet za 10,15 czy 20 zł. Wydawać by się mogło, że to tylko kilka złotych, jednak sumując te wydatki może okazać się, że wydaliśmy 100, 500. 1000 czy więcej złotych na nieprzydatne nam rzeczy…

Dlatego warto wcześniej przygotować się do zakupów i dokładnie przemyśleć, jakie produkty są nam naprawdę potrzebne. Rozejrzyj się po domu i poszukaj wzrokiem rzeczy zniszczonych czy popsutych. Pomyśl także czego brakuje w Twoim otoczeniu i co naprawdę może sprawić Ci radość. Za to wymień wreszcie swój stary, popsuty mop czy zardzewiałą krajalnicę. Kup nowe firanki, o których od dawna marzyłaś. Twoja deska do prasowania od dawna wygląda jakby miała się rozpaść? Zainwestuj w nową, ultralekką (np. Air Board marki Leifheit) z najwyższej półki – w trakcie „Black Friday” kupisz ją w cenie najtańszej z możliwych! Zrezygnuj natomiast z kolejnego kubka, kiedy w szafce stoi ich tuzin, kolejnego bożenarodzeniowego obrusa, których używasz tylko raz do roku czy setnej świeczki do salonu…

Inaczej sprawa przedstawia się z produktami, które szybko się zużywają, a nie zajmują zbyt dużo miejsca. Kupno dodatkowej końcówki mopa, w okazyjnej cenie będzie zawsze trafionym pomysłem - nawet jeżeli niedawno wymieniałaś obecną. Zapasowe końcówki kosztują niewiele, a ich przechowanie nie wymaga dużo przestrzeni.  Po przemyśleniu co chciałabyś kupić sporządź listę zakupów, którą koniecznie zabierz ze sobą do sklepu lub trzymaj w zasięgu wzroku podczas zakupów online. Samo przygotowanie listy nie gwarantuje jednak sukcesu. Pamiętaj, aby trzymać się jej założeń albo chociaż wyznaczyć budżet, którego pod żadnym pozorem nie przekroczysz.

Jeżeli jesteś zwolennikiem zakupów online, na kilka dni przed „Cyber Monday” wyszukaj w Internecie produkty, którymi jesteś zainteresowana. Znajdź sklep, który oferuje najbardziej atrakcyjne promocje. Jeśli potrzebujesz rady zasięgnij jej na forum internetowym. Niektóre sklepy przygotowują korzystne rabaty na poszczególne kategorie produktów i dają możliwość współdecydowania, o tym które produkty będą najtańsze! Najczęściej najbardziej atrakcyjne promocje ogłaszane są za pośrednictwem portalu Facebook. Dlatego warto prześledzić profile na FB marek, które nas interesują, aby mieć pewność, że znajdziemy najlepszą okazję!

I na koniec pamiętaj! W trakcie zakupów bardzo ważne jest także Twoje samopoczucie. Nie kupuj pod wpływem stresu, głodu czy zmęczenia, gdyż polowanie na okazje stanie się prawdziwą udręką! A przecież to czas, w którym powinniśmy być zrelaksowani i wypoczęci! Pamiętaj o swoim zakupowym planie i konsekwentnie się go trzymaj, a zakupy z pewnością zakończą się sukcesem.

Fot. Leifheit
Informacja prasowa



Facebook
Reklama
 
COUNT:34