W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

Bób – zdrowie na talerzu

Opublikowano: 2017-07-27
Jedz bób dla zdrowia.
Przełom czerwca i lipca to czas, kiedy bób – warzywo z rodziny roślin strączkowych króluje na straganach oraz w kuchni.

Znany od tysięcy lat zarówno w starożytnym Egipcie, jak i w Chinach, oprócz interesujących walorów smakowych, ma również wiele cennych właściwości korzystnych dla organizmu.

Bób oraz sposób jego przygotowania
Bób to warzywo sezonowe występujące w Polsce w okresie letnim. Jego ziarna mają jasnozielony lub zielony kolor, który ciemnieje wraz z upływem czasu.  Młody bób można zjadać na surowo, a dojrzały przed spożyciem należy obgotować. Aby przygotować bób, należy zagotować podwójną ilość wody w stosunku do objętości ziaren oraz dodać łyżkę soli. Czas gotowania wynosi od 15 do 30 min.  Bób jako warzywo strączkowe powoduje wzdęcia, jednak jest sposób, aby ich uniknąć. Wystarczy przed ugotowaniem warzywa zalać ziarna wrzątkiem i odstawić na około godzinę, po czym ugotować w świeżej wodzie.

Bób i jego właściwości
Jest to warzywo bogate w składniki odżywcze takie jak: białko, witaminy z grupy B oraz kwas foliowy. Duża ilość błonnika zawarta w bobie wywołuje uczucie sytości i pomaga regulować pracę jelit. Bób to również świetne źródło żelaza, gdzie jedna szklanka ziaren zawiera około 3 miligramy tego pierwiastka, co pokrywa około 14% dziennego zapotrzebowania. Żelazo to pierwiastek mineralny uczestniczący w procesach tworzenia czerwonych krwinek, pomagający w zwalczaniu wirusów i bakterii oraz wspierający prawidłowe działanie układu nerwowego.

Bób, jako sposób na redukcję wagi
Osoby będące na diecie również mogą włączyć bób do swojego jadłospisu ze względu na duże ilości białka oraz wcześniej wspomnianego błonnika. Warto jednak spożywać bób maksymalnie w porze obiadowej, ponieważ gotowane warzywo ma wysoki indeks glikemiczny, co w rezultacie może przełożyć się na odkładanie tkanki tłuszczowej.

Bób przez cały rok
Mimo że sezon na bób jest krótki, nic nie stoi na przeszkodzie, aby ziarna zamrozić i cieszyć się ich smakiem przez cały rok. Wystarczy, wrzucić bób do wrzątku i blanszować przez około 2 minuty. Następnie trzeba go szybko ostudzić, wysuszyć, zapakować w pojemniki i włożyć do zamrażarki.

Weronika Szczesna
(weronika.szczesna@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 
COUNT:31