W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

Cukrzycy można zapobiec?

Opublikowano: 2012-09-25
Walka z cukrzycą.
Każdy może usłyszeć od lekarza, że ma podwyższony poziom cukru. Oczywiście, nie można tego problemu zbagatelizować. Możemy jednak podjąć kilka kroków, dzięki którym takich słów nigdy nie usłyszymy.

Coraz więcej kobiet ma problemy z cukrzycą. Dzieje się tak głównie dlatego, że nie prowadzimy aktywnego trybu życia i niezdrowo się odżywiamy. A częściej cukrzyca dopada osoby puszyste. Dlatego niezależnie od naszego wieku, kiedy mamy oponkę na brzuchu, powinnyśmy się zmobilizować i nie dać się cukrzycy!

Krok 1: Wybieraj zdrowe jedzenie
Bardzo często słyszymy, że trzeba się zdrowo odżywiać. Jeżeli zagraża nam cukrzyca, to wówczas jeszcze bardziej musimy uważać na dietę. Trzeba jeść produkty, które obniżają poziom cukru, a unikać tych, które go podnoszą. Sprowadza się to do tego, że niestety trzeba zrezygnować z tego, co najprzyjemniejsze: cukru, słodyczy, napojów, miodów i soków. Należy także unikać alkoholu oraz potraw z ziemniaków: frytek, placków czy kopytek. Przy wyborze naszego menu, warto zwrócić też uwagę na indeks glikemiczny produktów (IG), który mówi nam, jak dana potrawa wpływa na stężenie glukozy we krwi. Jeżeli zjemy produkt z wyższym niż 70 IG, wtedy poziom cukru gwałtownie rośnie i powstaje tkanka tłuszczowa. Produkty z małym IG to między innymi: brzoskwinie, maliny, migdały, cukinie i fasolka szparagowa. Wysoki posiadają m.in.: arbuz, popcorn, biały chleb czy piwo.

W naszym jadłospisie powinnyśmy uważać również na owoce, ponieważ wiele z nich ma dużo cukrów. Zaleca się natomiast warzywa i to w dużych ilościach, nawet pół kilograma dziennie. Najlepsze są warzywa liściaste, zielone a także szparagi i pomidory. Poziom cukru obniża również cebula oraz niektóre przyprawy tj. cynamon czy goździk. Można jeść je przetworzone, ale te surowe są najbogatszym źródłem błonnika, który wydłuża czas trawienia się cukru i sprawia, że jego poziom podnosi się powoli. Gdy chcemy obniżyć poziom cukru na naszym stole nie powinno zabraknąć także pełnoziarnistego pieczywa, brązowego ryżu czy płatków owsianych.

Krok 2: Rusz się!
Nie od dziś wiadomo, że ruch wpływa korzystnie zarówno na umysł, jak i ciało, więc nic dziwnego, że ma również swoje zastosowanie w walce z cukrzycą. Bardzo ważne jest, aby nasz trening był przede wszystkim regularny. Optymalnym wariantem jest gimnastykowanie się trzy razy w tygodniu, ponieważ nasz organizm wtedy cały czas pozostaje na wyższych obrotach. Takie 30 minut ćwiczeń sprawia, że serce pracuje równomiernie, pompując do mięśni krew bogatą w tlen. Dzięki temu ruch działa podobnie do insuliny, ponieważ zwiększa zużycie cukru przez mięśnie, a co za tym idzie, poziom we krwi spada. Idealnym rodzajem ruchu będą każde ćwiczenia aerobowe, czyli jazda na rowerze, nordic walking, bieganie, taniec czy nawet szybki spacer. 

Krok 3: Unikaj stresu
Stres to wróg całego naszego organizmu i jak się okazuje może mieć także wpływ na poziom cukru. Kortyzol – jeden z hormonów stresu, jest odpowiedzialny za tworzenie się oponki na naszym brzuchu. Poziom tego hormonu jest najwyższy rano, a aby go obniżyć wystarczy nawet lekkie śniadanie. Dlatego tak ważne jest, aby nie zapominać nawet o niewielkim posiłku, zanim się rozpocznie aktywny dzień. Stresu pozbędziemy się także poprzez ćwiczenia oddechowe, które dotleniają organizm i rozluźniają mięśnie, dzięki czemu lepiej będą one wykorzystywać energię.

Justyna Lutecka
(justyna.lutecka@dlalejdis.pl)

Fot. sxc.hu



Polecane
Facebook
 
COUNT:31