W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

Czym zastąpić cukier?

Opublikowano: 2013-02-21
Zamień biały cukier na zdrowszy zamiennik.
Ile czystego cukru spożywasz w ciągu dnia? Łyżeczka do kawy, dwie do herbaty, jeszcze kostka do popołudniowej kawy. Spróbuj zastąpić biały cukier. Oto zamienniki.

Cukier brązowy
Brązowy cukier jest tak samo szkodliwy dla zębów i zawiera tyle samo kalorii co cukier biały. Różnica polega na tym, że nie jest tak dobrze oczyszczony jak cukier biały, stąd lekko karmelowy posmak i inna barwa. Witaminy i minerały występują w nim w śladowych ilościach.

Fruktoza
Wbrew pozorom nie jest pozyskiwana z owoców, lecz z kukurydzy. Niestety, ta również nie jest zdrowsza od białego cukru i jest także gorzej przyswajana przez organizm. Poza tym nie daje uczucia sytości, więc istnieje możliwość, że spożyjemy jej więcej niż cukru.

Miód
Miód składa się głównie z cukru i z wody. Pod względem wartości energetycznej w zasadzie nie różni się od cukru białego. Dzięki temu, że ma dość intensywny smak, wystarczy już niewielka jego ilość, by dodać słodyczy kawie czy herbacie. Ponadto zawiera pewne ilości mikroelementów (np. potasu), przez co jest nieco bardziej wartościowy od cukru. Jednak poprzez swoją kleistość stanowi większe niebezpieczeństwo dla zdrowia naszych zębów.

Syropy i nektary
Dostępne w wielu smakach i często słodsze niż cukier. Nierzadko zawierają jednak sztuczne aromaty i barwniki. Jeśli mamy ochotę dodać syropu do kawy, najlepiej sięgnąć po naturalny syrop klonowy – drogi, ale przynajmniej zawiera nieco cennych minerałów.

Najlepsza alternatywa – mniej słodzić
Większość słodkich zamienników w dużej mierze wcale się od niego aż tak bardzo nie różni. Tak samo są kaloryczne i niezdrowe dla zębów. Pamiętajmy też, że właściwie we wszystkim, co spożywamy (pieczywo, owoce, soki) cukier jest, często w sporych ilościach. Dlatego „dosładzanie” w zasadzie wcale nie jest nam potrzebne.

Małgorzata Dudek
(malgorzata.dudek@dlalejdis.pl)

Fot. sxc.hu



Polecane
Facebook
 
COUNT:33