W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

Dlaczego organizm kobiety szczególnie potrzebuje żelaza?

Opublikowano: 2014-05-20
Zapotrzebowanie organizmu na żelazo.
Żelazo (Fe) to pierwiastek, dzięki któremu możliwe jest wytwarzanie krwi, a dokładniej czerwonego barwnika – hemoglobiny (Hb).

Hemoglobina pełni bardzo ważną funkcję w naszym organizmie:  transportuje tlenu z płuc do tkanek , zabierając z nich dwutlenku węgla.

Żelazo jest magazynowane w organizmie człowieka w niewielkich ilościach. Całkowita zawartość żelaza w naszych komórkach wynosi 4-5 g. Kiedy mamy do czynienia z niedoborem żelaza, dochodzi do wielu zaburzeń w funkcjonowaniu naszego ustroju (np. niedokrwistość). Kobiety są szczególnie narażone na straty żelaza, chociażby na skutek krwawień miesiączkowych.

Nasz organizm - zapotrzebowanie na żelazo
Kobieta powinna przyjmować około 10-18 mg żelaza na dobę, najlepiej z pożywieniem. Warto dodać, że zapotrzebowanie to zwiększa się podczas miesiączki, okresu ciąży i karmienia piersią. Wówczas warto wesprzeć się  dodatkową suplementacją tego pierwiastka.

Żelazo zawarte w pożywieniu
Żelazo możemy znaleźć w produktach roślinnych i zwierzęcych. Produkty zwierzęce zawierają lepiej przyswajalne żelazo HEMOWE, które posiada specjalny mechanizm wchłaniania w jelitach. Produkty roślinne zawierają trudno przyswajalne żelazo NIEHEMOWE.

Roślinami bogatymi w żelazo są: fasolka szparagowa, brokuły, suszone morele, orzechy, pestki dyni, zielone, liściaste warzywa (seler, pietruszka, lubczyk, szpinak) oraz produkty pełnoziarniste.

Bardzo dobrym źródłem żelaza są produkty zwierzęce: czerwone mięso (wołowina, cielęcina, wieprzowina), podroby (wątroba, serce), żółtko jaja. Mniejsze ilości tego pierwiastka znajdziemy również w kurczakach, rybach i owocach morza.

Straty żelaza
Istnieje kilka głównych przyczyn utraty żelaza, charakterystycznych dla organizmu kobiecego. Pierwsza to krwawienia miesiączkowe, szczególnie te obfite i długotrwałe. Druga – wyeliminowanie z diety mięsa. 

Okresem, w którym istnieje duże ryzyko wystąpienia niedokrwistości z niedoboru żelaza jest ciąża i laktacja. Dzieje się tak dlatego, że przyszła mama bądź mama karmiąca musi dzielić swoje zasoby żelaza na dwoje. Pamiętajmy, że jego niedobór jest groźny nie tylko dla nas, ale także dla dziecka.

Kobiety w starszym wieku również mogą mieć problemy z niedoborem żelaza, ale to na skutek upośledzenia wchłaniania, co jest poniekąd charakterystyczne dla wieku podeszłego. Niedokrwistość u chorych geriatrycznych jest poważnym problemem i musi być leczona.

Przy spożywaniu suplementów żelaza, warto sięgać po probiotyki, które zapobiegają zaparciom oraz stosować witaminę C, ułatwiającą wchłanianie. Tabletki dobrze jest popijać np. sokiem pomarańczowym. Aby zapobiec nudnościom związanym z przyjmowaniem preparatów żelaza, można je zażywać rano na czczo.

Jak są objawy niedoboru żelaza?
Na niedobór żelaza mogą wskazywać następujące dolegliwości:

  • ciągłe zmęczenie i osłabienie
  • skłonność do omdleń, utraty przytomności
  • obniżenie nastroju
  • zaburzenia koncentracji
  • blada skóra i błony śluzowe
  • zawroty głowy
  • wypadanie włosów, matowe włosy
  • kruche paznokcie
  • zwiększona wrażliwość na ból
  • pęknięcia/owrzodzenia w kącikach ust
  • wzdęcia, zaparcia
  • skłonność do powstawania siniaków
  • krwawienia z dziąseł
  • zimne ręce i stopy


Jeżeli zauważymy u siebie te objawy, niekoniecznie wszystkie – nawet samo przedłużające się przemęczenie - skontrolujmy morfologię krwi i udajmy się na konsultację do lekarza rodzinnego. Niedokrwistość jest stanem, który trzeba leczyć.

Fot. Cederroth
IP



Polecane
Facebook
 
COUNT:33