Współczesna kobieta doskonale radzi sobie z większością zajęć, którymi jeszcze do niedawna obarczałyśmy mężczyzn. Stałyśmy się właścicielkami własnych czterech kółek i staramy się pamiętać o okresowych przeglądach, wymianie płynów i sezonowej zmianie opon. Za nowym ogumieniem już pomału trzeba się rozglądać. W tym roku pewnym ułatwieniem w wyborze najlepszych opon będą etykiety, które już w listopadzie staną się obowiązkowe w każdym punkcie sprzedaży. Podobnie jak na każdym sprzedawanym sprzęcie AGD znajduje się naklejka, na której określona jest klasa ekologiczna i ekonomiczna: m.in. zużycie energii i wody, na oponach też będzie można znaleźć opisy kryteriów, wg których oceniany jest produkt. Są to: opory toczenia, przyczepność na mokrej nawierzchni oraz poziom emitowanego hałasu.
Jak czytać etykietę?
Poszczególne kryteria związane są kolejno z oszczędnością paliwa, bezpieczeństwem jazdy i wpływem na środowisko. Pierwsza i druga z tych informacji zostanie przedstawiona w postaci litery, zawierającej się na skali od "A" do "G", gdzie "G" to wynik najgorszy, natomiast "A" najlepszy.
Co oznaczają poszczególne kryteria?
Opory toczenia to siła powodująca opór podczas zetknięcia się opony z nawierzchnią. Zwykle pochłania ona 20% energii koniecznej do napędzenia samochodu osobowego. Oznacza to zwiększenie zużycia paliwa oraz emisji CO2 nawet o 20%!Przyczepność na mokrej nawierzchni to pomiar drogi hamowania pojazdu z prędkości 80 km/h do 20 km/h na nawierzchni pokrytej 0,5 – 1,5 mm wody. To kryterium ma wpływ na bezpieczeństwo.Hałas zewnętrzny ma wpływ na zanieczyszczenie hałasem. Testy są prowadzone na pojazdach jadących z prędkością 80 km/h, przy wyłączonym silniku.To tyle, jeśli chodzi o etykietę, ale czy to wystarczy, by czuć się bezpiecznie?
Należy korzystać z oznaczeń na etykietach, jednak nie należy zapominać o innych, równie ważnych wyznacznikach jej jakości. Co w takim razie radzą nam eksperci?Tomasz Drzewiecki z firmy Euromaster – od wielu lat eksperta w dziedzinie opon szczególny nacisk kładzie na kontrole i serwisowanie stanu opon. – Musimy pamiętać, że każda opona ma określoną żywotność i często zależy ona od tego jak o nią dbamy. Mam kilka ważnych wskazówek przydatnych każdej właścicielce samochodu:
Jak wybrać opony odpowiednie do mojego pojazdu?
Należy obowiązkowo przestrzegać montowania opon homologowanych przez producenta pojazdu. Dzięki temu osiągniemy najlepszy kompromis: osiągi / bezpieczeństwo / zachowanie się opony w rożnych warunkach.
Dlaczego i jak sprawdzać ciśnienie w oponach?
Ciśnienie w oponach powinno być sprawdzane na zimno. W przypadku kontroli na ciepło, należy dodać 0,3 bar do ciśnienia zalecanego w instrukcji obsługi. Zaleca się sprawdzić ponownie ciśnienie na zimnych oponach. Jazda będzie bezpieczniejsza, tańsza a nasze opony nie będą się nadmiernie zużywać.
Dlaczego należy jeździć na oponach zimowych tylko zimą, a nie przez cały rok?
Konstrukcja opon zimowych i letnich jest dostosowana do warunków atmosferycznych każdej pory roku. Droga hamowania na oponach zimowych latem wydłuża się o prawie 5 metrów na mokrych nawierzchniach i o ponad 3 metry na nawierzchniach suchych. To praktycznie długość samochodu średniej wielkości.
Przy zakupie opon warto zatem zasięgnąć porady ekspertów, którzy wskażą nam szereg uwarunkowań, których nie znajdziemy na etykiecie, a które mają duży wpływ przede wszystkim na nasze bezpieczeństwo, ale i stan domowego budżetu oraz środowisko.
fot. mediaforum
IP