Nowe miejsce pracy – zwyczaje

Opublikowano: 2017-02-16
Poznaj zwyczaje w nowym miejscu pracy.
Przejście do nowej pracy wiąże się z poznaniem nieznanego nam środowiska oraz zwyczajów ludzi, którzy tam przebywają.

Choć praca to środowisko profesjonalne, a nie prywatne, to jednak spędzamy w nim 1/3 swojego dnia i na ogół przebywamy w grupie. Taka przestrzeń sprzyja do wytwarzania się pewnych, na ogół niepisanych, zasad, a przestrzeganie ich jest kluczowe dla bycia przyjętym jako pełnoprawny członek tego środowiska.

W pierwszych dniach pracy warto dopytać się, czy nie istnieje zwyczaj, że nowy pracownik przynosi jakiś słodki poczęstunek, coś w rodzaju „wkupnego”. Jeśli tak, warto się dostosować do takiej zasady i albo kupić coś dobrego dla współpracowników, albo poświęcić jeden wieczór i upiec coś własnoręcznie. Takimi słodkościami na pewno zdobędziemy i żołądki, i serca naszych kolegów i koleżanek. Można przecież skorzystać też z pomocy mamy czy cioci, jeśli one lepiej radzą sobie w tym zakresie.

Kwestią, która nierzadko prowadzi do konfliktów, jest pozostawianie naczyń w zlewie w kąciku kuchennym. Należy pamiętać, by sprzątnąć po sobie po lunchu i stosować się do zasad, które zostały nam przekazane pierwszego dnia. Jeśli tego typu informacje pominięto, to po prostu sami się o nie dopytajmy. Raz puszczona w świat opinia o tym, że zostawiamy plamy na stole w stołówce, może do nas przylgnąć i odsunąć od nas wartościowe jednostki.

Trzeba również wyraźnie poznać zasady związane z tym, który gadżet czy element wyposażenia biura (szafki, półki) należy do kogo. Niektóre osoby zwracają na korzystanie z ich sprzętu dużą uwagę i oceniają według tego swoich współpracowników. Jeżeli używasz czyichś nożyczek czy zszywacza – koniecznie pamiętaj, by odłożyć je na swoje miejsce. Jeśli zepsujesz bądź zgubisz czyjąś własność, po prostu się do tego przyznaj, a na pewno nie ukrywaj tego wydarzenia. Podejrzenia o kradzież takiej drobnostki mogą doprowadzić do niezdrowej atmosfery w środowisku pracy, a na tym nikomu z nas nie zależy.

Jeśli dany sprzęt czy akcesorium jest dla ciebie szczególnie ważne, przyniosłaś je ze swojego domu, możesz w luźnej rozmowie do tego nawiązać, lekko, przy okazji zaznaczyć, że przywiązujesz wagę do swoich rzeczy. Ten delikatny sygnał pozwoli twoim nowym kolegom i koleżankom bliżej cię poznać oraz ustalić zasady, które są dla ciebie podstawowe. W końcu nie tylko ty powinnaś dostosować się do współpracowników, ale oni również do ciebie.

Katarzyna Kolibabska
(katarzyna.kolibabska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat
COUNT:15