Choć praca to środowisko profesjonalne, a nie prywatne, to jednak spędzamy w nim 1/3 swojego dnia i na ogół przebywamy w grupie. Taka przestrzeń sprzyja do wytwarzania się pewnych, na ogół niepisanych, zasad, a przestrzeganie ich jest kluczowe dla bycia przyjętym jako pełnoprawny członek tego środowiska.
W pierwszych dniach pracy warto dopytać się, czy nie istnieje zwyczaj, że nowy pracownik przynosi jakiś słodki poczęstunek, coś w rodzaju „wkupnego”. Jeśli tak, warto się dostosować do takiej zasady i albo kupić coś dobrego dla współpracowników, albo poświęcić jeden wieczór i upiec coś własnoręcznie. Takimi słodkościami na pewno zdobędziemy i żołądki, i serca naszych kolegów i koleżanek. Można przecież skorzystać też z pomocy mamy czy cioci, jeśli one lepiej radzą sobie w tym zakresie.
Kwestią, która nierzadko prowadzi do konfliktów, jest pozostawianie naczyń w zlewie w kąciku kuchennym. Należy pamiętać, by sprzątnąć po sobie po lunchu i stosować się do zasad, które zostały nam przekazane pierwszego dnia. Jeśli tego typu informacje pominięto, to po prostu sami się o nie dopytajmy. Raz puszczona w świat opinia o tym, że zostawiamy plamy na stole w stołówce, może do nas przylgnąć i odsunąć od nas wartościowe jednostki.
Trzeba również wyraźnie poznać zasady związane z tym, który gadżet czy element wyposażenia biura (szafki, półki) należy do kogo. Niektóre osoby zwracają na korzystanie z ich sprzętu dużą uwagę i oceniają według tego swoich współpracowników. Jeżeli używasz czyichś nożyczek czy zszywacza – koniecznie pamiętaj, by odłożyć je na swoje miejsce. Jeśli zepsujesz bądź zgubisz czyjąś własność, po prostu się do tego przyznaj, a na pewno nie ukrywaj tego wydarzenia. Podejrzenia o kradzież takiej drobnostki mogą doprowadzić do niezdrowej atmosfery w środowisku pracy, a na tym nikomu z nas nie zależy.
Jeśli dany sprzęt czy akcesorium jest dla ciebie szczególnie ważne, przyniosłaś je ze swojego domu, możesz w luźnej rozmowie do tego nawiązać, lekko, przy okazji zaznaczyć, że przywiązujesz wagę do swoich rzeczy. Ten delikatny sygnał pozwoli twoim nowym kolegom i koleżankom bliżej cię poznać oraz ustalić zasady, które są dla ciebie podstawowe. W końcu nie tylko ty powinnaś dostosować się do współpracowników, ale oni również do ciebie.
Katarzyna Kolibabska
(katarzyna.kolibabska@dlalejdis.pl)
Fot. pixabay.com