W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

Polki a porządki domowe

Opublikowano: 2017-10-06
Jak Polki dbają o porządki w domu?
RÓWNOUPRAWNIENIE SOBIE, ŻYCIE SOBIE…

Badania potwierdzają stereotypy: 90% Polek jest odpowiedzialnych za prowadzenie domu
90% Polek deklaruje, że obowiązki domowe (pranie, sprzątanie, gotowanie) spoczywają na ich barkach – wynika z badania przeprowadzonego przez instytut ARC Rynek i Opina na zlecenie firmy Leifheit. Tym samym okazuje się, że w polskich domach wciąż funkcjonuje tradycyjny podział ról – kobiety są gospodyniami, natomiast mężczyźni tylko pomagają w obowiązkach domowych. Czy kobiety czują się doceniane za swoje zaangażowanie oraz co motywuje je do dbania o dom? Jaka jest rola mężczyzn i w jakich obowiązkach współuczestniczą, a których unikają jak ognia?

Polka – „pani domu” i „kierownik porządku”
Rola i pozycja kobiet w Polsce na przestrzeni ostatnich kilkunastu lat znacznie się zmieniła. Coraz więcej Pań realizuje się zawodowo, odnosi ogromne sukcesy i zajmuje kluczowe stanowiska państwowe. Znacząco zmniejszyła się także liczba tzw. męskich zawodów – nikogo już nie dziwi kobieta za kierownicą autobusu, kobieta-strażak czy „inżynier w spódnicy” na budowie. Jednak w polskich rodzinach wciąż funkcjonuje tradycyjny model podziału obowiązków. Z badań przeprowadzonych na zlecenie firmy Leifheit przez instytut badawczy ARC wynika, że w 90% polskich domów to właśnie kobiety są odpowiedzialne za większość prac domowych, czyli pranie, sprzątanie i gotowanie.

Panie zarządzają domem i dbają o to, aby panował w nim porządek i ład. Kobiety wykonują niemal wszystkie obowiązki domowe: zmywają, myją okna i podłogi, odkurzają, gotują, piorą, prasują, robią zakupy i organizują wiosenne porządki. Co prawda, aż 86% Polek zadeklarowało, że ich mężowie czy partnerzy angażują się w obowiązki domowe, jednak Panowie najczęściej pełnią rolę „pomocnika” i są odpowiedzialni głównie za wyrzucanie śmieci (65%), odkurzanie (38%) i zmywanie (25%). Mężczyźni w najmniejszym stopniu angażują się w obowiązki związane z praniem, prasowaniem i układaniem odzieży. W porządkach domowych pomagają także dzieci. Do ich zadań należy przede wszystkim odkurzanie, wyrzucanie śmieci i wycieranie kurzu.

W które obowiązki domowe angażują się mężowie/partnerzy i dzieci?

Komentarz eksperta: Podział obowiązków domowych – jak sprawić, aby był sprawiedliwy?
Urszula Chincz, „Ula Pedantula”
Autorka Bloga i Dziennikarka

Podział obowiązków między partnerami to oczywiście indywidualna sprawa. Przy dzieleniu domowych zadań warto wziąć pod uwagę co kto lubi robić, w czym jest dobry, co jest dla niego ważne. Nienawidzisz mycia podłogi? Poproś o pomoc partnera! Może relaksuje Cię prasowanie w czasie oglądania ulubionego filmu? Prasuj zatem dla wszystkich! Nie wolno też zapominać o angażowaniu dzieci do pomocy od najmłodszych lat: niech nabierają samodzielności, dobrych nawyków i niech uczą się, że w domu każdy ma swoje zadania! Warto też zrezygnować z perfekcji: nawet jeśli Twój mąż czy partner robi coś trochę mniej dokładnie, trochę gorzej niż ty - odpuść. Jeśli będziesz go wiecznie poprawiać to się zniechęci. Wzorowo wyczyszczony dom nie jest w końcu najważniejszy!

Przykry obowiązek, chwila przyjemności czy powód do dumy? – Czy Polki lubią obowiązki domowe?
Polki są odpowiedzialne za dom i zarządzają wszystkimi porządkami. Ale czy lubią swoje obowiązki? Nie do końca… Okazuje się, że tylko 1 na 5 badanych Polek lubi wszystkie obowiązki domowe. Polki najbardziej lubią gotowanie (56%) i robienie prania (42%). Z badania wynika także, że to właśnie w tych czynnościach najrzadziej pomagają im partnerzy i dzieci. Okazuje się, że ze wszystkich obowiązków domowych Polki najbardziej nie lubią mycia okien. W gronie najbardziej nielubianych czynności znalazły się także: prasowanie, mycie łazienki, zmywanie naczyń i mycie podłóg. Niechęć wobec mycia okien zadeklarowało aż 44% badanych. Większość z nich myje okna raz lub dwa razy na pół roku, tylko 1 na 5 badanych przyznała, że czyści okna raz na miesiąc lub częściej. Co ciekawe, aż 69% Pań deklaruje, że czyste okna mają pozytywny wpływ na ich samopoczucie.

Komentarz eksperta: Co sprawia, że niektóre obowiązki domowe lubimy bardziej, inne mniej?
Łukasz Mańko, Dyrektor Zarządzający z firmy Leifheit Polska, jednego z wiodących producentów AGD

Niektóre obowiązki domowe lubimy bardziej, inne mniej i jest to całkowicie naturalne zjawisko. W większości przypadków zależy to od indywidualnych preferencji. Jednak z międzynarodowego doświadczenia firmy Leifheit wynika, że wielu z nas nie lubi wykonywać określonych obowiązków domowych dlatego, że nie mamy do tego odpowiednich narzędzi. Często posługujemy się sprzętem, który nie tyle nie ułatwia nam sprzątania, co wyraźnie je utrudnia. Co ciekawe w wielu przypadkach nie wynika to z oszczędności, a z braku wiedzy na temat odpowiednich technik sprzątania, prasowania, mycia okien, zmywania itp. Dlatego firma Leifheit od wielu lat stara się edukować Europejczyków w zakresie skutecznego, i co najważniejsze – przyjemnego sprzątania. Naszym celem jest pokazanie obowiązków domowych jako ważnej części naszego życia, z której możemy czerpać wiele radości!

Co motywuje Polki do wykonywania obowiązków domowych i czy czują się doceniane za swoje zaangażowanie?

Większość Polek czuje, że ich zaangażowanie w wypełnianie obowiązków domowych jest doceniane przez pozostałych członków rodziny. Co ciekawe, co czwarta badana zadeklarowała, że nie widzi potrzeby bycia odciążaną z wykonywania obowiązków domowych.

Co motywuje Polki do wykonywania obowiązków domowych? Okazuje się, że ponad połowa kobiet, dba o dom z poczucia obowiązku. Drugą równie silną motywacją jest bałagan. Co ważne aż 32% Pań zadeklarowało, że do wypełniania obowiązków domowych motywuje je troska o najbliższych. Niestety tylko 18% wskazało, że sprawia im to przyjemność.

Fot. Leifheit
Informacja prasowa



Facebook
Reklama
 
COUNT:34