Reklama telewizyjna a reklama radiowa

Opublikowano: 2017-05-10
Reklama telewizyjna czy radiowa - która lepsza?
Możemy wyróżnić różne rodzaje reklam. Codziennie mamy do czynienia z reklamą prasową, telewizyjną i radiową, dlatego warto bliżej im się przyjrzeć.

Reklama jest podstawową formą komunikacji masowej. To płatna forma nieosobowej komunikacji dotycząca organizacji i/lub jej produktów, która jest transmitowana do publiczności poprzez mass media. Reklamodawcy mają pełną kontrolę nad wiadomościami oraz kanałami, które będą stosowane. Reklama może być skierowana do małych, lokalnych odbiorców lub może przybierać formę kampanii ogólnopolskich.

Bardzo ważnym rodzajem reklamy jest reklama telewizyjna. Jej głównym celem jest pobudzenie u widzów pewnych potrzeb, a także dostarczenie informacji, które mogą okazać się potrzebne w początkowej fazie podejmowania decyzji o zakupie. Za pomocą telewizji kształtowane są wizerunki różnych marek czy firm. Duża zaletą reklam telewizyjnych jest to, że można je emitować wiele razy, dopóki nie dotrą one do większości docelowego segmentu. Reklamy mogą być emitowane na kanałach ogólnokrajowych lub regionalnych. Wadą tego medium jest brak możliwości wyodrębnienia segmentów docelowych, ponieważ telewizję oglądają wszyscy. W miarę wzrostu liczby kanałów telewizyjnych nastąpił rozkład widowni na poszczególne kanały. Część społeczeństwa zainteresowana jest również innymi formami rozrywki, co powoduje zmniejszenie liczby widzów. Ponadto koszt emisji reklam jest wysoki, a przy tym są one nietrwałe.

Reklama radiowa pozwala natomiast na opowiadanie o danych produktach oraz ich walorach bez możliwości pokazania. Oddziałuje ona jedynie na zmysł słuchu odbiorców. Określone dźwięki pobudzają wyobraźnię słuchaczy i wywołują skojarzenia. Niewątpliwą zaletą tego rodzaju reklamy jest fakt, że można wysłuchać jej niemal wszędzie – prowadząc samochód czy pracując, co nie jest możliwe w przypadku oglądania telewizji. Zdarza się, że odsyła ona słuchacza do reklam w prasie drukowanej czy też stron internetowych, gdzie można odnaleźć bardziej szczegółowe informacje na dany temat. Jej zaletą są niezbyt wysokie koszty produkcji oraz emisji. Pora emisji takiej reklamy musi być ustalona w ten sposób, aby wysłuchała jej jak największa grupa osób, do której chce dotrzeć nadawca. Wadą tego rodzaju reklamy jest to, iż słuchacze w trakcie jej emisji często są pochłonięci innymi obowiązkami, przez co nie przywiązują zbyt dużej uwagi do treści.

Beata Jabłońska
(beata.jablonska@dlalejdis.pl)

Fot. pixabay.com



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat
COUNT:15