Jeśli rodzice czasem mają wrażenie, że ich świat kręci się wokół ich dzieci - mają rację! Ujawnione dziś wyniki badań pokazują, że aż 79% rodziców zgadza się na to, aby dzieci wpływały na takie sprawy rodzinne, jak decyzje o zakupach, aktywność w czasie wolnym, a nawet takie 'obszary dla dorosłych', jak praca czy związki. Badanie ponad 3500 rodziców z Europy zostało zlecone przez wiodącą markę rozrywkową, Sony Computer Entertainment Europe (SCEE), a jego celem było stwierdzenie, w jaki sposób nowoczesna technologia wpływa na przyzwyczajenia, zachowania i interakcje wewnątrz rodziny.
Największy wpływ na swoich rodziców mają dzieci z Polski - 85% respondentów twierdzi, że decyduje o sprawach rodzinnych pod wpływem dzieci. Zaraz za Polską jest Rosja (84%) oraz Hiszpania - tamtejsze dzieci są trzecimi najbardziej wpływowymi w Europie (83%).
Sporo do powiedzenia mają matki i ojcowie z Niemiec - tam jedna czwarta twierdzi, że nie zasięga opinii u dzieci. Podobnie jest w krajach Beneluksu, gdzie 29% rodziców - najwięcej w Europie - uważa, że dzieci nie mają dużego wpływu na decyzje wewnątrz rodziny.
Niektórzy eksperci ds. rodziny twierdzą, że coraz popularniejsze jest traktowanie dzieci, jak równych sobie - rodzice współpracują ze swoimi dziećmi i traktują je bardziej jak przyjaciół, niż zgodnie z tradycyjnym modelem matki i ojca z autorytetem.
Wyniki badań pojawiły się wraz z premierą nowego, mniejszego, zgrabniejszego i tańszego systemu PlayStation®3 (PS3) 12MB. Można na nim oglądać filmy, odtwarzać płyty Blu-ray, grać w najnowsze gry, takie jak Wonderbook™: Księga czarów, Sports Champions™ 2, DanceStar™ Party Hits, albo korzystać z usług PlayStation®Network. PS3 to idealny sposób na rozrywkę dla zabieganej rodziny.
Dzieci decydują o sposobie spędzania wolnego czasu
Najczęstszy powód pytania dzieci o zdanie jest oczywisty dla każdego rodzica - chodzi o zabawienie swoich pociech. 64% rodziców konsultuje się z dziećmi w trakcie kupowania gier, a 62% pyta o zdanie w trakcie wyboru filmów.
Dzieci mają ogromny wpływ na decyzje co do sposobu spędzania wolnego czasu - ponad połowa rodziców (59%) przyznała, że konsultuje to z dziećmi. Rodzice pytają też o zdanie swoje dzieci, jeśli chodzi o wakacyjne wyjazdy (45%).
8% europejskich rodzin konsultuje z dziećmi zakup domu
Mimo ciężkiej pracy, rodzice pozwalają dzieciom decydować o wydatkach
Wyniki są bardzo ciekawe, jeśli chodzi o sprawy finansowe. Ponad jedna trzecia rodziców (35%) konsultuje z dziećmi to, co wkłada się do koszyka w trakcie cotygodniowych zakupów. Jedna osoba na pięć (21%) pozwala dzieciom wprost dyktować, co należy kupić. Jedna trzecia europejskich rodziców (34%) pozwala pociechom zdecydować, dokąd należy udać się na wakacje.
Również większe wydatki konsultowane są z młodocianymi doradcami. 8% europejskich rodzin konsultuje z dziećmi zakup nieruchomości.
Kobiety w wieku 25-34 najczęściej traktują dzieci jak partnerów
Badania wykazały, że najczęściej wpływom dzieci ulegają matki w wieku 25-34 lat. 80% kobiet zgodziło się, że dzieci silnie wpływają na ich decyzje, przy czym najczęściej przyznawały to matki z przedziału wiekowego 25-34 (81%). Starsi rodzice najrzadziej ulegają wpływom dzieci (69%).
Współczesne dzieci są osobistymi stylistami swoich mam (z wyjątkiem Wielkiej Brytanii)
Biorąc pod uwagę coraz częstsze traktowanie dzieci jak partnerów, nie jest niespodzianką, że jedna na cztery mamy (26%) pyta swoje dziecko o to, jak się ubrać. W skali Europy wyniki są jednak bardzo różne. Brytyjskie mamy najrzadziej pytają swoje dzieci o wskazówki modowe (tylko 11%), podczas gdy połowa Rosjanek prosi swoje pociechy o pomoc w dobraniu ubioru.
8% rodziców przyznaje nawet, że prosi dzieci o radę w sprawach sercowych - jeden na pięciu starszych rodziców (ponad 55 lat) przyznaje, że radzi się swoich pociech jeśli chodzi o związki. Niewielka część rodziców pyta dzieci o wskazówki dotyczące pracy - 4% w całej Europie, a najczęściej we Francji (6%).
Jim Ryan, prezes i dyrektor generalny Sony Computer Entertainment Europe stwierdził “Nasze badania pokazują, że dzieci są nie tylko bardzo ważną częścią rodziny, ale że są też niezwykle wpływowe. Począwszy od rozrywki i wypoczynku, po tradycyjnie bardziej 'dorosłe' sprawy, takie jak praca, moda i związki, wygląda na to, że rodzice nie mają problemu z pytaniem o radę we wszystkich aspektach życia współczesnej rodziny."
*Michael Grose, Peerenting vs Parenting, Wrzesień 2011
Badanie przeprowadzono w następujących krajach: Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Francja, Polska, Rosja, Australia.
Fot. Sony Computer Entertainment Europe
IP