Współcześni rodzice traktują dzieci jak równych sobie

Opublikowano: 2013-02-21
Rodzice traktują dzieci jak partnerów
Coraz więcej rodziców konsultuje się z dziećmi w sprawach domowego budżetu, pracy, a nawet związków


Jeśli rodzice czasem mają wrażenie, że ich świat kręci się wokół ich dzieci - mają rację! Ujawnione dziś wyniki badań pokazują, że aż 79% rodziców zgadza się na to, aby dzieci wpływały na takie sprawy rodzinne, jak decyzje o zakupach, aktywność w czasie wolnym, a nawet takie 'obszary dla dorosłych', jak praca czy związki. Badanie ponad 3500 rodziców z Europy zostało zlecone przez wiodącą markę rozrywkową, Sony Computer Entertainment Europe (SCEE), a jego celem było stwierdzenie, w jaki sposób nowoczesna technologia wpływa na przyzwyczajenia, zachowania i interakcje wewnątrz rodziny.

Największy wpływ na swoich rodziców mają dzieci z Polski - 85% respondentów twierdzi, że decyduje o sprawach rodzinnych pod wpływem dzieci. Zaraz za Polską jest Rosja (84%) oraz Hiszpania - tamtejsze dzieci są trzecimi najbardziej wpływowymi w Europie (83%).

Sporo do powiedzenia mają matki i ojcowie z Niemiec - tam jedna czwarta twierdzi, że nie zasięga opinii u dzieci. Podobnie jest w krajach Beneluksu, gdzie 29% rodziców - najwięcej w Europie - uważa, że dzieci nie mają dużego wpływu na decyzje wewnątrz rodziny.
Niektórzy eksperci ds. rodziny twierdzą, że coraz popularniejsze jest traktowanie dzieci, jak równych sobie - rodzice współpracują ze swoimi dziećmi i traktują je bardziej jak przyjaciół, niż zgodnie z tradycyjnym modelem matki i ojca z autorytetem.

Wyniki badań pojawiły się wraz z premierą nowego, mniejszego, zgrabniejszego i tańszego systemu PlayStation®3 (PS3) 12MB. Można na nim oglądać filmy, odtwarzać płyty Blu-ray,  grać w najnowsze gry, takie jak Wonderbook™: Księga czarów, Sports Champions™ 2, DanceStar™ Party Hits, albo korzystać z usług PlayStation®Network. PS3 to idealny sposób na rozrywkę dla zabieganej rodziny.

Dzieci decydują o sposobie spędzania wolnego czasu
Najczęstszy powód pytania dzieci o zdanie jest oczywisty dla każdego rodzica - chodzi o zabawienie swoich pociech. 64% rodziców konsultuje się z dziećmi w trakcie kupowania gier, a 62% pyta o zdanie w trakcie wyboru filmów.

Dzieci mają ogromny wpływ na decyzje co do sposobu spędzania wolnego czasu - ponad połowa rodziców (59%) przyznała, że konsultuje to z dziećmi. Rodzice pytają też o zdanie swoje dzieci, jeśli chodzi o wakacyjne wyjazdy (45%).

8% europejskich rodzin konsultuje z dziećmi zakup domu

Mimo ciężkiej pracy, rodzice pozwalają dzieciom decydować o wydatkach
Wyniki są bardzo ciekawe, jeśli chodzi o sprawy finansowe. Ponad jedna trzecia rodziców (35%) konsultuje z dziećmi to, co wkłada się do koszyka w trakcie cotygodniowych zakupów. Jedna osoba na pięć (21%) pozwala dzieciom wprost dyktować, co należy kupić. Jedna trzecia europejskich rodziców (34%) pozwala pociechom zdecydować, dokąd należy udać się na wakacje.
Również większe wydatki konsultowane są z młodocianymi doradcami. 8% europejskich rodzin konsultuje z dziećmi zakup nieruchomości.

Kobiety w wieku 25-34 najczęściej traktują dzieci jak partnerów
Badania wykazały, że najczęściej wpływom dzieci ulegają matki w wieku 25-34 lat. 80% kobiet zgodziło się, że dzieci silnie wpływają na ich decyzje, przy czym najczęściej przyznawały to matki z przedziału wiekowego 25-34 (81%). Starsi rodzice najrzadziej ulegają wpływom dzieci (69%).

Współczesne dzieci są osobistymi stylistami swoich mam (z wyjątkiem Wielkiej Brytanii)
Biorąc pod uwagę coraz częstsze traktowanie dzieci jak partnerów, nie jest niespodzianką, że jedna na cztery mamy (26%) pyta swoje dziecko o to, jak się ubrać. W skali Europy wyniki są jednak bardzo różne. Brytyjskie mamy najrzadziej pytają swoje dzieci o wskazówki modowe (tylko 11%), podczas gdy połowa Rosjanek prosi swoje pociechy o pomoc w dobraniu ubioru.
8% rodziców przyznaje nawet, że prosi dzieci o radę w sprawach sercowych - jeden na pięciu starszych rodziców (ponad 55 lat) przyznaje, że radzi się swoich pociech jeśli chodzi o związki. Niewielka część rodziców pyta dzieci o wskazówki dotyczące pracy - 4% w całej Europie, a najczęściej we Francji (6%).

Jim Ryan, prezes i dyrektor generalny Sony Computer Entertainment Europe stwierdził “Nasze badania pokazują, że dzieci są nie tylko bardzo ważną częścią rodziny, ale że są też niezwykle wpływowe. Począwszy od rozrywki i wypoczynku, po tradycyjnie bardziej 'dorosłe' sprawy, takie jak praca, moda i związki, wygląda na to, że rodzice nie mają problemu z pytaniem o radę we wszystkich aspektach życia współczesnej rodziny."


*Michael Grose, Peerenting vs Parenting, Wrzesień 2011


Badanie przeprowadzono w następujących krajach: Wielka Brytania, Niemcy, Włochy, Hiszpania, Francja, Polska, Rosja, Australia.


Fot. Sony Computer Entertainment Europe

IP



Facebook
Reklama
 
W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies. Ukryj komunikat
COUNT:15