W tej witrynie stosujemy pliki cookies. Standardowe ustawienia przeglądarki internetowej zezwalają na zapisywanie ich na urządzeniu końcowym Użytkownika. Kontynuowanie przeglądania serwisu bez zmiany ustawień traktujemy jako zgodę na użycie plików cookies. Więcej w Polityce Cookies.
Ukryj komunikat

Wynik badania: podwyższony poziom cholesterolu. Co dalej?

Opublikowano: 2015-06-07
Co robić z podwyższonym poziomem cholesterolu.
Badania pokazują, że podwyższony poziom cholesterolu to problem około 18 milionów Polaków.

10,8 miliona z nich nie zdaje sobie sprawy, że ilość cholesterolu w ich organizmie jest zbyt wysoka, przez co naraża się na chorobę wieńcową i zawały serca(1). Tymczasem nieprawidłowy wynik badania to nie wyrok, lecz szansa, ponieważ nawet pozornie niewielkie zmiany stylu życia mogą skutecznie pomóc w obniżeniu poziomu cholesterolu.

Na początek – konsultacje
Nieprawidłowy wynik badania poziomu cholesterolu, tak jak każdy inny nieprawidłowy wynik badań, należy skonsultować z lekarzem. To on zadecyduje o strategii działania, jaką należy przyjąć w celu zlikwidowania problemu. Ponieważ stężenie cholesterolu może zmieniać się nie tylko wraz ze zmianami pór roku, ale nawet z dnia na dzień, często zaleca się powtórzenie testu. Trzykrotne uzyskanie nieprawidłowego wyniku jest przesłanką do rozpoczęcia leczenia farmakologicznego, ale zanim to nastąpi warto wdrożyć działania alternatywne ¬– zmianę stylu odżywiania, dodatkową aktywność fizyczną, ograniczenie alkoholu, rezygnację z papierosów, unikanie nadmiernego stresu.

Jadłospis to podstawa
Walkę ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu należy rozpocząć od właściwego skomponowania codziennego menu, w którym powinny dominować kwasy tłuszczowe nienasycone, włókno pokarmowe (zwłaszcza jego składniki rozpuszczalne w wodzie) oraz witaminy (szczególnie te o właściwościach antyoksydacyjnych). Należy unikać kwasów tłuszczowych nasyconych i soli kuchennej. Posiłki powinny być niewielkie, ale spożywane często i regularnie. Tradycyjne sposoby przyrządzania potraw, takie jak pieczenie lub smażenie, warto zastąpić gotowaniem na parze, duszeniem bez tłuszczu czy pieczeniem w folii i pergaminie.

Co jeść?
Podstawą spożywanych posiłków powinny być przede wszystkim produkty zbożowe (pieczywo z pełnego ziarna, owsianka, ryż, maca, makaron, płatki kukurydziane), soja, rośliny strączkowe (fasola, groch, soczewica) oraz świeże i mrożone warzywa. Wskazane jest także mleko o zredukowanej zawartości tłuszczu oraz jego przetwory (chude twarogi i jogurty). Kanapki najlepiej przyrządzać z chleba razowego, a do ich smarowania używać tłuszczów roślinnych, np. margaryny Benecol, wzbogaconej o stanole roślinne. Co najmniej raz w tygodniu warto przygotować danie rybne (polecane ryby to śledź, makrela, łosoś). Mięso powinno się spożywać do 3 razy w tygodniu, ale wyłącznie jako część posiłku a nie jego podstawę. Oleje najlepiej spożywać na surowo, jako dodatek do sałatek, surówek i past, natomiast do przyprawiania potraw można użyć pieprzu, ziół i przypraw korzennych. Warto wzbogacić menu o gruboziarniste kasze, otręby i płatki, które zawierają duże ilości włókna pokarmowego.

Czego unikać?
Osoba borykająca się ze zbyt wysokim poziomem cholesterolu powinna przede wszystkim ograniczyć jego ilość w spożywanych posiłkach. Warto wiedzieć, że jedno żółtko jaja zawiera około 213 mg cholesterolu(2). Równie bogate w cholesterol są cynaderki, wątroba, móżdżek. Nie powinno się spożywać także potraw smażonych, a jeżeli już je przygotowujemy, to smażyć należy wyłącznie na oleju rzepakowym (bez kwasu erukowego). Tłuszcze o wysokiej zawartości nasyconych lub wielonienasyconych kwasów tłuszczowych nie są zalecane do smażenia. Ponadto powinno się unikać pełnego mleka oraz pełnotłustych serów i jogurtów. Odradza się także zaprawianie zup śmietaną – o wiele lepiej zrobić to za pomocą mąki i chudego mleka lub mąki i wody.

(1) http://www.termedia.pl/Jaki-jest-stan-zdrowia-Polakow-wedlug-NATPOL-2011-,4624.html A. Michajlik, E. Bartnikowska, Chroń serce przed chorobą wieńcową i zawałem, PZWL
(2) A. Michajlik, E. Bartnikowska, Chroń serce przed chorobą wieńcową i zawałem, PZWL


Fot. benecol.pl
Autor zewnętrzny



Polecane
Facebook
 
COUNT:30